Senzaţii şi percepţii

Posted by on martie 27, 2006
Fără categorie

Descriere: Alt referat la psihologie
Materie: Psihologie
Referat făcut la liceu.

Download (toate referatele sunt distribuite sub Licenţa CC-BY 3.0)

Mai jos aveţi la dispoziţie o variantă text a referatului. Vă rugăm să reţineţi că această variantă nu are nici un fel de formatare sau poze. Unele caractere pot să nu fie arătate corect. Pentru varianta integrală vă rugăm să downloadaţi referatul.

RELATIILE DINTRE SENZATII SI PERCEPTII SI ROLUL LOR IN ACTILITATEA UMANA

Motto :

„Nimic nu este intelect, fara ca mai inainte sa fi fost simturi.“(John Locke).

De la inceputurile studiului psihologiei si pana astazi au aparut date noi, teorii diferite (aparent), concepte evaluate bazate pe descoperiri in diverse domenii.

Desi studiem un anumit domeniu, in speta psihologia, studiul nu se poate face decat prin secvente, concepte de baza: senzatii, perceptii, reprezentari, memorie, gandire, limbaj, imaginatie, atentie. Dar importante sunt relatiile dintre ele, relatii care ajuta la formarea intregului.

Def: Senzatiile definesc captarea si transformarea energiei din mediu in energie nervoasa, recunoscuta ca atare de sistemul nostru nervos.
Def: Perceptia se refera la interpretarea acestei informatii, la modul in care noi ii acordam un inteles.

Chiar din aceste definiri apare un mod implicativ de relatie in sensul ca daca nu exista senzatii nu poate aparea perceptia.

Teorii precum cele asociationiste au redus perceptia la o suma de senzatii sau altele, cum ar fi cele gestaltiste reduc perceptiile la proprietatile de ansamblu, negand aparitia distincta a senzatiilor .

Relatia senzatii-perceptii poate fi definita ca o relatie dintre proprietatile separate(distincte) si proprietatile de ansamblu.

Diferentierea in practica a senzatiilor de perceptii este destul de dificila. Sunt imprejurari in care deosebirea intre senzatii si perceptii se poate constata si pe plan concret cu destula usurinta, ca de exemplu in anumite cazuri de agnozie.

Def: Agnozia este pierderea capacitatii de recunoastere a obiectelor, ca efect al unor conditii patologice ale scoartei, desi sensibilitatea este mai mult sau mai putin pastrata.

Si in dezvoltarea genetica a reflectarii senzoriale se constata trecerea de la reflectarea stimulilor elementari spre reflectarea stimulilor complecsi.

Ca mecanism fiziologic, perceptia reprezinta formarea si functionarea sistemului de legaturi reflex conditionate la stimulii complecsi sau la relatiile dintre stimuli.

Desi in viata de toate zilele percepem obiecte care au diferite insusiri, senzatiile pot fi considerate elemente constitutive. Totusi, in conditiile obisnuite noi nu vedem culori izolate, detasate de obiecte, vedem obiecte care au anumite insusiri.

Chiar si atunci cand izolam o insusire a unui obiect pentru a o studia mai bine, noi o cunoastem ca insusire a acelui obiect care pe langa insusirea respectiva mai are si alte insusiri.

Datorita legaturilor reciproce dintre analizatori, prin perceptie pot fi reflectate si aspecte ale lumii obiective pentru care nu exista aparate de receptie specialede exemplu: distanta, relieful etc.

Focarele de excitatie din scoarta cerebrala provocate de actiunea, asupra diferitilor analizatori, a insusirii stimulului complex, se leaga intre ele, are loc un fenomen de integrarecare produce rezultatul final, perceptia

In perceptie, elementele constitutive ale situatiei concrete actioneaza ca un singur stimul.

Def: Observatia este o forma superioara a perceptiei, o perceptie premeditata, dirijata, planificata si selectiva, inreprinsa cu un anumit scop.

Observatia este foarte mult ajutata daca in procesul perceperii sunt implicati cat mai multi analizatori.(senzatii)

De asemenea, observatia devine mult mai adanca si mai precisa daca stim ca asupra celor observate va trebui sa facem o relatare verbala sau scrisa.(limbajul)

Perceptia se leaga strans si cu celelalte procese psihice. Obiectul pe care-l percepem poate sa trezeasca in noi diferite trairi afective(afectivitate) si atitudini(gandire).

BIBLIOGRAFIE

Psihologie- Manual pentru cls. aX-a, Ed. Polirom, Bucuresti, 2000
Psihologie Generala, Ed. Didactica si pedagogica, Bucuresti, 1980

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.